Eindelijk, we gaan weer naar Afrika! Na vele maanden voorbereiding gaan we dit keer op weg naar Liberia. Op 20 maart van dit jaar hebben we weer een bus aangeschaft. Dit keer een mooie MAN 35-persoons touringcar met een Berkhof opbouw. De bus is helemaal nagekeken en gekeurd (APK tot november 2024). Van binnen hebben we de bus verbouwd tot een prima tijdelijk verblijf, met een zitje voorin, een koelkast, en daarachter stapelbedden. Onderin het ruim en bovenop de imperials veel reservemateriaal, schoolspullen, proviand en water.

De bus wordt straks in Liberia als schoolbus ingezet voor het Netherlands/Liberia Vocational Training Institute (NVTI), een ambachtsschool in de hoofdstad Monrovia. Eenmaal op de plaats van bestemming halen we bedden en koelkast uit de bus en plaatsen we de oorspronkelijke stoelen weer terug.

Om 11 uur ontbijten we met familie en vrienden bij Astrid en Ton en stipt om 12 uur vertrekken we. Eerst naar basisschool ‘de Kerkewei’ in Rossum. Op het schoolplein staan alle kinderen al te wachten om ons hun zelfgemaakte en gevulde schooletuis mee te geven voor kinderen in Afrika. Ook krijgen we nog een paar dozen met schoolspullen mee. Na een laatste knuffel van onze naasten en een mooi en massaal uitzwaaimoment bij school gaan dan  we echt op pad: zo’n 8400 kilometer verderop ligt Monrovia.

We zijn met zijn achten: Eddy, Harry, Henk, Koen, Nol, Robert, Ton en Wim. De meesten zijn ook al mee geweest om schoolbussen te brengen naar Gambia (2017) en Sierra Leone (2020), Henk en Nol zijn er voor het eerst bij. We hebben min of meer een vaste taakverdeling. Henk, Robert en Ton zijn de chauffeurs, Robert en Ton zijn ook allround monteurs, dat is ons elke reis goed van pas gekomen. Harry en Nol doen de financiën, Wim heeft het interieur van de bus omgebouwd, Koen en Ton doen de communicatie, pr en straks de onderhandelingen in het Frans bij alle grensposten en Eddy tenslotte heeft een deel van de inkoop geregeld.

De eerste uren gaan snel over uitstekende wegen, eind van de middag zijn we in België en aan het begin van de avond in Frankrijk. Onderweg valt er volop regen, zoals het hele najaar al het geval is. Dat maakt het vooruitzicht van Afrika extra mooi, eindelijk weer eens zon! Om 21.30 uur dineren we vlak voor Parijs in de bus, rendang met rijst en komkommer. Daarna dwars door Parijs, waar we nog een stukje file meepakken vanwege een ongeval. Daarna op naar Bordeaux en Spanje. Vannacht rijden we door.