Ons nieuwe project

We hebben dit jaar een schoolbus aangeschaft voor een school in Liberia. Op 22 december 2023 vertrekken we daar naartoe. Circa 3 weken later hopen we aan te komen in Monrovia, de hoofdstad van Liberia.

De bus wordt daar overgedragen aan René Heupink van de Stichting NetLib. Zij werken al jarenlang in Liberia op gebied van onderwijs en medische zorg. Van de extra opbrengsten breiden we de school in Gambia uit.

0 km
Afstand
Reizigers
Geworven fondsen

HET DOEL

Stichting NetLib is een initiatief van René Heupink. Deze stichting is al jaren actief in Liberia en heeft al meerdere ziekenhuisposten en twee scholen gerealiseerd. Ook zorgde NetLib voor een paar ambulances en zelfs een veerboot zodat schoolkinderen veilig de rivier over konden steken.

Voor de scholen die NetLib gebouwd heeft is behoefte aan een schoolbus om zo meer kinderen naar de scholen te kunnen halen. Want de ontwikkeling van een land begint uiteindelijk met goede scholing.

Onderweg naar Liberia rijden we ook weer naar Gambia, het doel van onze eerste reis in 2017. De lagere school in Serekunda heeft dringend een opknapbeurt nodig. De muren zijn van mudblocks in plaats van stenen, en bij elke regenbui worden de muren weer dunner. We willen met de verworven fondsen het hele gebouw vervangen door een nieuw exemplaar, sterk genoeg om er in de toekomst ook nog een verdieping op te kunnen zetten.

Voor deze reis hebben we dus twee doelen.

Het streven is 40.000 euro bij elkaar te brengen. Hiervan hebben we als deelnemers aan de reis zelf 8000 euro bijgedragen om de bus aan te schaffen. Deze hebben we inmiddels helemaal nagekeken en opgeknapt. Voor de reis zelf hebben we ook ongeveer 8000 euro nodig voor onder andere lokale verzekeringen, brandstof en veerbootkosten.

Voor de verbouwing van de school zijn de kosten beraamd op 17500 euro. Maar we hopen meer euro’s bij elkaar te krijgen omdat de prijzen inmiddels gestegen zijn.

DE REIS

De reis, van bijna 8400 kilometer, duurt 22 dagen. We vertrekken in Rossum en rijden naar Algeciras. Daar met de ferry naar Marokko. Langs de kust via Mauretanë naar Dakar, met als eerste tussenstop Banjul in Gambia. Daarna weer door Senegal en Bissau naar Liberia, eindpunt Monrovia.