Een Schoolbus voor de Sunday Foundation in Sierra Leone

In 2020 gaan we opnieuw op pad, nu naar Sierra Leone. Niet alleen om een bus weg te brengen die als schoolbus dienst kan doen, maar ook om het mogelijk te maken om een school te bouwen.

Ouwe Dibbuzz
0 km
Afstand
Reizigers
Geworven fondsen

Het doel

Vocational School in Kambia District

Rond de jaarwisseling 2019 / 2020 ging een groep vrienden uit Twente een uniek avontuur aan. Het negental mannen reed, per toerbus, van Nederland helemaal naar het West-Afrikaanse land Sierra Leone. Daar kreeg de bus een tweede leven voor de lokale bewoners. Ook zamelden de Tukkers met hun bijzondere reis geld in voor de Sunday Foundation, de stichting van ‘Chief Ouwe Dibbes’ Sander de Kramer en Hugo Borst.

Met de opbrengst van de reis, die ludiek ‘Ouwe Dibbuzzz’ is genoemd, wil de Sunday Foundation een zogenoemde ‘vocational school’ voor kansarme kinderen in het noordelijke Kambia District opzetten. Dit is een ambachtsschool, waar kinderen tussen 16 en 23 jaar, een vak leren waaraan veel behoefte is in het land.
Hierbij valt te denken aan een kappersopleiding, een cursus tot kleermaker, cateraar, een koksopleiding, lassen/metaalbewerking, monteursopleiding, cursus zeepmaken en een opleiding tot timmerman.
De school zal minimaal honderd leerlingen onderbrengen. Het gebouw zal worden gebouwd door kansarmen, die het vak van bouwvakker leren. Onder de bezielende leiding van een professionele aannemer. De school zal gaan heten ‘Sunday Foundation Vocational School’. Het gebouw zal de naam ‘Ouwe Dibuzzz’ krijgen, genoemd naar de avontuurlijke reis van de stoere mannen.

De reis

De reis, van bijna 8500 kilometer, duurde 18 dagen. Via Rotterdam en Bordeaux naar Algeciras. Daar met de ferry naar Marokko. Langs de kust via Mauretanë naar Dakar. Nog even langs geweest bij de Da Vinci School in Banjul, Gambia, en daarna weer door Senegal en Bissau naar Sierra Leone.