De dag van vertrek. Met enig ceremonieel draagt Ton de sleutel van de bus over aan de nieuwe chauffeur onder toeziend oog van Sander. Exact 8496 kilometer vol avonturen bracht deze Mercedes Benz ons naar Sierra Leone. Nu kan hij daar nog jaren worden ingezet als schoolbus. We nemen afscheid van het dorp en rijden over een goede weg naar de hoofdstad Freetown, een paar uur verderop. ’s Middags om 14.30 uur vertrekken we.

Het is gelukt om andere tickets te regelen zodat we niet vanaf het onrustige Conakry (Guinee) hoeven te vliegen. De nieuwe reis is wel een beetje ingewikkelder. Eerst vliegen we een uurtje met Air Cote d’Ivoire naar Monrovia in Liberia. Daar moeten we dan 12 uur wachten op een aansluitende vlucht. Dat kan niet op het vliegveld, daarom moeten we aan de overkant van de straat een hotel nemen. Een super de luxe hotel aan de rivier, je snapt niet hoe het kan. En aan de overkant van de rivier zien we dan weer de hutjes van het ‘normale’ Afrika. Ook hier is het weer rijk en arm heel dicht naast elkaar. De volgende ochtend vroeg vliegen we door naar Casablanca in Marokko en daar pakken we een paar uur later een aansluitende vlucht naar Schiphol, waar we op donderdag de 16e om 16.00 uur arriveren.

Onze families staan al klaar om ons daar welkom te heten. Die zijn er door Peter uit Saasveld in een mooie bus naartoe gereden. En zo eindigen ook de laatste twee uur van onze reis in stijl, namelijk in een bus.

Met hulp van velen in Nederland en zeker ook in Afrika is het ons gelukt om de schoolbus in Sierra Leone te krijgen. Ook hadden we het nodige materiaal bij ons, van knuffels tot startmotoren. Ook daar hebben we goede bestemmingen voor gevonden: ‘onze’ school in Serekunda (Gambia) natuurlijk, het schooltje in Rossum (Guinee Bissau) en uiteraard ook Kambia in Sierra Leone, zoals je hebt kunnen lezen.  Daarnaast is er nog veel extra sponsorgeld ingezameld, waarmee Sander met zijn team in Kambia een ambachtsschool gaat bouwen. Daarvan houden we je uiteraard verder op de hoogte. Speciale dank aan Niels voor het bijhouden van onze website en het plaatsen van alle verslagen en de foto’s!
Onze reis zit erop en ons doel is bereikt! We hebben nieuwe vrienden gemaakt in dit mooie continent, we zijn veel indrukken rijker en hopen dat je met plezier onze verslagen hebt gelezen. Tot ziens!

Eddy, Frank, Harry, John, Koen, Rob, Robert, Ton, Wim