Om kwart voor zes gaan onze wekkers en om zes uur verzamelen we bij de bus. In het donker rijden we naar de school in Serekunda en komen daar om 7 uur aan. We gaan vandaag met zijn zestienen, de schooldirecteur Santigie en een paar man schoolpersoneel flink aan de slag. Bij het ochtendgloren loopt Henk al boven op het golfplaten dak om de eerste rails voor de zonnepanelen vast te schroeven. De rest van de ploeg helpt mee. Wiebe en Ross trekken de leidingen voor de omvormer en naar de meterkast en sluiten de boel aan. Sophie, Astrid, Eefje, Linde en Anouk maken met hulp van anderen alle muren en lokalen van het gebouw schoon zodat alles straks nieuw in de verf kan worden gezet. Weer een ander ploegje haalt verf, hout en ander bouwmateriaal dat we vandaag nodig hebben. De eerste uren is het heiig en laat de zon zich nog weinig zien, wat zorgt voor een aangename temperatuur onder de 30 graden. Een Spotify playlist zorgt voor de nodige arbeidsvitaminen. Tegen 9 uur houden we koffiepauze met vers gezette Nederlandse koffie (uit de bus) en Nieuwjaarsrolletjes met slagroom voor iedereen. Om een uur of 11 liggen alle panelen er op, en gelukkig is er niemand door het golfplaten dak gezakt. De truc is om alleen daar te lopen waar de schroeven het dak in gaan, dan zit er namelijk een balk onder. Het werk schiet lekker op en tegen twaalf uur zitten we aan de lunch met tomatensoep en broodjes met knakworst, ook allemaal uit de proviand die is meegekomen met de bus.

Nu de muren eenmaal schoon zijn wordt er ’s middags een nieuwe laag blauwe verf aangebracht op de schoolmuren. Er wordt hout gehaald en op maat gezaagd om de tafeltjes op te knappen, daar komen nieuwe tafelbladen op. Het resthout wordt gebruikt om de bankjes die buiten staan opnieuw van een goede zitting en leuning te voorzien.  Robert doet nog wat busonderhoud aan de huidige bus die we naar Liberia brengen. De roze bus die we in 2017 naar deze school in Gambia hebben gebracht rijdt ook nog, maar die heeft wel last van achterstallig onderhoud. In ieder geval kunnen we in kaart brengen welke nieuwe onderdelen nodig zijn en het hoogst noodzakelijke onderhoud doen. In de loop van de middag wordt de aansluiting van de zonnepanelen afgerond en aangesloten op de meterkast. Alles werkt! De stroomrekening gaat nu een stuk lager uitvallen en het idee is om binnenkort ventilatoren te installeren in de klaslokalen. Het volgen van de lessen gaat een stuk beter bij een briesje van de ventilator als het buiten 38 graden in de schaduw is. De muren zijn inmiddels weer frisblauw, we maken nog wat naambordjes voor de verschillende klaslokalen met de laatste restjes hout. Aan het einde van de middag kijken we terug op een zeer geslaagde dag.

’s Avonds gaan we weer met zijn allen uit eten, dit keer bij Indiaas restaurant Mango. Santigie met zijn vrouw en twee kleine kinderen zijn er dit keer ook bij. Leuk om zijn gezin ook een keer te treffen. Na het diner gaan de meesten van ons moe maar voldaan naar bed.