Vandaag wordt het een uitdagende etappe. We hebben slechts 450 kilometer gepland, maar dat is dan wel grotendeels over geitenpaadjes en gravelweggetjes, dwars door de Marokkaanse Hoge Atlas. En die is echt hoog, het dak van de etappe ligt vandaag boven de 2600 meter en we zien bergpieken tot wel 4000 meter.

We vertrekken al voor 7.00 uur van onze camping. Helaas zien we die niet bij daglicht, op internet te zien was dat wel de moeite waard. Het eerste uur rijden we in het donker langs een stuwmeer verder de bergen in. Als het langzaam licht wordt zien we pas echt hoe mooi het hier is. Er woont hier bijna niemand, maar om  8.30 uur rijden we door een klein dorpje, Tilouguite, waar alle kinderen langs de weg naar school lopen. Bij een winkeltje in het dorp willen we brood kopen. Natuurlijk kan dat, maar de winkelier wil ook graag een voetbal voor zijn kinderen uit het net boven op de bus. Ton maakt er een ruilhandeltje van. Zo is iedereen tevreden en ontbijten we met heerlijk warm brood in de bus.

De weg wordt slechter, het is nauwelijks nog een karrenspoor. We passeren de Cathédrale, een enorme berg. Je mond valt open van verbazing, zo mooi. We rijden voorzichtig over rotspaden en door riviertjes die over de weg stromen. Na enkele uren komen we weer door een dorpje, Tifouina. Het is te merken dat hier weinig vreemdelingen komen – en zeker niet in een schoolbus – want het lijkt wel of het hele dorp is uitgelopen om ons te begroeten. De weg blijft klimmen en voert ons langs steile afgronden en prachtige vergezichten. Deze weg staat niet voor niets in het lijstje ‘most dangerous roads of the world’. Een uur verderop passeren we het hoogste punt voor vandaag, de Tizi n’Tirghist pas, waar we de 2650 meter aantikken. Daar staan we inmiddels volop tussen de sneeuw. De weg is gelukkig wel vrij en het is de hele dag stralend weer.

Enkele uren later komen we op een belangrijke weg, een Route National. Niet dat dit heel veel uitmaakt, want een groot deel van deze weg lijkt nog steeds op een puinpad. We passeren nog een paar bergpassen ruim boven de 2000 meter en zien boven op de laatste pas in de verte de lichten van Ouarzazate, ons eindpunt van vandaag. Na een rit van 15 uur bereiken we om 22 uur een camping waar we onze bus ’s nachts kunnen neerzetten. Ook een diner is nog mogelijk. Net voor middernacht zijn we klaar en wensen we elkaar het beste voor 2020. Daarna nog even contact met onze families via de trage wifi op de camping. Alles bij elkaar een lange en prachtige dag, en weer 450 km dichter bij ons einddoel!