’s Ochtends gaan Ton, Robert en Koen op pad voor reserveonderdelen, de rest blijft bij de bus. We vinden al snel een hulpvaardige Mauritaniër, genaamd Haj en eigenaar van de campingplek Terjit Vacances, die ligt naast die van ons. Geen moeite is hem te veel. Haj spreekt erg goed Engels, heeft in de VS gestudeerd, dus is zeker geen doorsnee inwoner.
In de hoofdstad is een aparte wijk waar alle autoshops bij elkaar liggen. Het is één grote autowerkplaats daar, zowel op straat als in de gebouwtjes erachter. Fantastisch om te zien. En waarachtig, na enig zoeken vinden we zelfs een winkel waar ze de goede koppelingsplaat voor ons hebben. Voor 4180 Ougiya is ie van ons, zo’n 100 Euro. Probleempje, we hebben alleen Euro’s bij ons en die willen ze niet. Maar Haj is weer de reddende engel en schiet het even voor.
Tegen de middag zijn we weer op de campsite en dan kan de reparatie beginnen.
Het is onze mecaniciens Robert en Ton gelukt om de koppelingsplaat te vervangen met het gereedschap dat we bij ons hebben. Topprestatie! Tegen 16 uur kunnen we weer op pad. We rijden dwars door de hoofdstad Nouakchott en je komt ogen en oren te kort. De ambachten zitten bij elkaar in wijken. In de houtbewerkerswijk passeren we honderden ambachtslui op straat, bezig met deuren, kastjes, en noem maar op. Wat we ook zien: een oude vrachtwagen van Oude Ophuis uit Denekamp. Die moet natuurlijk op de foto! We slagen er nog in om tot het donker wordt zo’n 125 km te rijden en stoppen bij een ommuurd overnachtingsadres: Auberge Chama. Rob leeft zich weer uit op een éénpansmaaltijdsoep en daarna is het al snel tijd om te gaan slapen.